تفاوت بین شهوت و عشق از نگاه مشاور روانشناس چیست؟
نوشته شده توسط : محدثه بیاتی

زمانی که صحبت از شهوت و عشق به میان می آید، اکثر مردم حداقل یکی از آن ها را تجربه کرده اند. خیلی از افراد براساس اطلاعات بدست آمده از مشاوره خانواده می گویند که تجربه هر دو اینها در یک رابطه بسیار نادر است. به همین دلیل قصد داریم تا به تفاوت بین عشق و شهوت بپردزایم تا متوجه شویم که چگونه تفاوت بین این دو را می توان تشخیص داد. نکات مهمی وجود دارد که باید در مورد هر دوی این احساسات بدانید به همین دلیل تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

شهوت چیست؟

شهوت یک احساس بیولوژیکی کاملا طبیعی است، اما با عشق بسیار متفاوت است .«شهوت صرفاً خواستن تماس جنسی است. این تا حد زیادی خودخواهانه است با کمی فکر می توان فهمید  فقط به این دلیل که هوس کسی را دارید به این معنی نیست که دوستش ندارید. از آنجایی شهوت نشان دهنده جاذبه فیزیکی و میل جنسی است، می توانید واقعاً احساس شهوت را در یک رابطه یا خارج از آن تجربه کنید. گفتنی است، وقتی مردم از عشق در نگاه اول یاد می کنند، احتمالاً عمدتاً در مورد شهوت صحبت می کنند.

عشق چیست؟

روانشناسان مدت‌هاست که روش‌های مختلفی را برای اندازه‌گیری و تعریف عشق با مطالعه زوج‌هایی با پیش‌زمینه‌های مختلف، سبک‌های دلبستگی و عوامل شخصیتی دیگر امتحان کرده‌اند.

با این حال، روانشناس زیک روبین براساس اطلاعات بدست آمده از مشاوره ازدواج تشخیص داد که عشق عاشقانه از سه جزء تشکیل شده است: دلبستگی، مراقبت و صمیمیت. به زبان ساده، این سه کلمه به معنای تمایل یا نیاز به بودن با کسی، اهمیت دادن به شادی او و به اشتراک گذاشتن افکار و نگرانی های شخصی است. دکتر بنتون این یافته ها را تکرار می کند. دکتر بنتون می گوید: "عشق زمانی اتفاق می افتد که یک رابطه به مراقبت و درک متقابل تبدیل شود." با عشق، مردم بر تقویت رفاه یکدیگر و پرورش رابطه متمرکز می شوند. این می تواند کمتر از شهوت یا شیفتگی هیجان انگیز باشد، اما ماندگار است. دکتر بنتون همچنین توضیح می دهد که "عشق به اندازه شیفتگی عاطفی نیست." دکتر بنتون مشاور روانشناس می گوید: «در هر رابطه خوب، میل جنسی روز به روز افزایش و کاهش می یابد. "در واقع چیز خوبی است که شیفتگی کاهش یابد و با عشق صادقانه و واقع بینانه و مراقبت از طرف مقابل جایگزین شود.

آیا می توانید هوس و عشق را همزمان احساس کنید؟

شما ممکن است نتوانید لزوماً شهوت را پرورش دهید، اما می توان صمیمیت ایجاد کرد. از آنجایی که میل جنسی در روابط بلندمدت فروکش می‌کند، تمرکز بر زنده نگه داشتن رابطه از راه‌های دیگر مهم‌تر است. برای انجام این کار، دکتر بنتون پیشنهاد می کند که زمان تنهایی را فقط برای خودتان به عنوان یک زوج در نظر بگیرید. آغاز روابط سرگرم کننده است، زیرا شما با تمام این اطلاعات جدید در مورد یک شخص آشنا می شوید؛ در حالی که ممکن است در یک رابطه طولانی مدت دائماً حقایق جدیدی در مورد شریک زندگی خود یاد نگیرید، می توانید به طور مداوم سطح عمیق تری از صمیمیت را پرورش دهید. هدف این است که به باز بودن و صادق بودن ادامه دهید تا پیوسته پیوند خود را بر پایه اعتماد بسازید. در جستجوی ارتباط عمیق تر با کسی هیجان جدیدی را به وجود خواهد داشت و مطمئناً منجر به چیزی ماندگارتر می شود.

چگونه این احساسات را به کسی بیان کنیم:

اگر در موقعیتی هستید که می خواهید به کسی بگویید که عاشق او هستید و به قول دکتر بنتون "رابطه مناسب و ممکن است"، آن را دنبال کنید. در حالی که ترس از طرد شدن و خود طرد شدن نگرانی های واقعی هستند، بیان احساسات خود نیز مهم است.. اگر می خواهید احساسات شهوانی را نسبت به کسی ابراز کنید، صداقت را در اولویت قرار دهید. از طرف دیگر، اگر در یک رابطه هستید و متوجه شدید که به شخص دیگری علاقه دارید، در صورت امکان، حقیقت را به همسرتان بگویید تا هر دو با هم بتوانید میزان راحتی خود را از نظر عمل کردن به آن تعیین کنید.

سخن پایانی:

اگر شما هم اکنون در دو راهی عشق و شهوت قرار گرفته اید؛ مراجعه به مطب روانشناسان می تواند بسیار کمک کننده باشد. اگر می ترسید و نمی دانید که چه کار کنید؛ بدانید که روانشناسان می توانند بسیار به شما کمک کنند. یکی از کلینیک  های روانشناسی خوب در شهر تهران مرکز مشاوره انتخاب نو است که با داشتن درمانگرانی خوب و حرفه ای آماده کمک به شما هستند.

نویسنده: محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3




:: برچسب‌ها: مشاوره روانشناسی , مشاوره خانواده , مشاوره ازدواج , کلینیک روانشناسی , روانشناسی بالینی ,
:: بازدید از این مطلب : 46
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: